header banner
Default

Alleen de rijken hebben nog zuivel, vlees en vliegen - Joop - BNNVARA


Table of Contents

Reacties (79)

VIDEO: Lekkere vlucht
Various Artists - Topic

Sorteren op:

Duralex

Duralex15 mrt. 2023 - 11:54

Het begint er mee dat iedereen eens gaat doen wat ie zegt belangrijk te vinden. Als nog maar 30% van de inwoners wekelijks vlees eet , nog maar 1 vliegretour per 5 jaar koopt, meer dan de helft vd dagen veganistisch eet, dan kunnen we met 70% die 30% wel een beetje stimuleren ook wat te doen. Zolang we in meerderheid grootverbruikers van reis en vlees zijn, zijn al dit soort manipulaties toch vooral bedoeld een ander bij te sturen, q.e. Volmaakt achterlijke betutteling.

omaoeverloos

omaoeverloos15 mrt. 2023 - 8:33

Valt me nog mee dat die ambtenaren niet met het advies komen de gezondheidszorg flink af te schalen.

3 Reacties

DanielleDefoe

DanielleDefoe15 mrt. 2023 - 8:49

Dat gaat vanzelf als zorgmedewerkers er geen zin meer in hebben en ander werk gaan zoeken.

0Rapporteren

Minoes&tuin

Minoes&tuin15 mrt. 2023 - 10:46

omoeverloos Dat hebben ze al ongemerkt gedaan. Ze hebben in werkelijkheid maar de helft van het voorziene bedrag voor de gezondheidszorg ook werkelijk uitgegeven aan gezondheidszorg. Ze hebben daarentegen dus gewoon fors bezuinigd.

0Rapporteren

omaoeverloos

omaoeverloos15 mrt. 2023 - 13:11

Klopt, Minoes, en daarbij is de rekening, op zijn zachtst gezegd, niet echt omlaag gegaan. Ook gezondheidszorg zal vrees ik straks alleen nog voor de rijken betaalbaar zijn.

0Rapporteren

Pater

Pater15 mrt. 2023 - 0:37

Vliegen als een mensenrecht, wat een onzin. Niet voor het eerst dat deze auteur deze fout maakt. Vleeseten totaal uitbannen is tot mislukken gedoemd en roept pas echt massale weerstand op. Op kleinere schaal, en zonder grootschalige import van veevoer (vlees uit gemend bedrijf), kunnen we nog best 1 of 2 x per week een stukje vlees eten. Over het algemeen kunnen heffingen op 'klimaatgevaarlijke' stoffen of activiteiten, (beprijzing) prima werken. En om de ongelijke toegang binnen de perken te houden moeten de prijzen van minder klimaatbedreigende alternatieven omlaag en de belasting op lage lonen ook.

4 Reacties

DanielleDefoe

DanielleDefoe15 mrt. 2023 - 9:08

Prijsverhoging is waarschijnlijk de enige rationele manier om vleesconsumptie te verminderen. Jaarlijks schommelt het hier en daar een ons of kilo, maar de daling die zo hard nodig is blijft uit. Aanbevelingen om minder dierlijk eiwit te eten hebben geen effect.

0Rapporteren

Minoes&tuin

Minoes&tuin15 mrt. 2023 - 10:54

Danielle wil terug naar de aardappeleters. Dat zijn niet de 2/3e hoogopgeleiden.

0Rapporteren

Minoes&tuin

Minoes&tuin15 mrt. 2023 - 13:42

DanielleDefoe 2/3e van de Nederlandse samenleving zal die prijsverhogingen met gemak kunnen betalen. 1/3e zal helemaal verstoken blijven van en krijgt problemen met tekorten. Bovendien: Waar haal jij alle ingrediënten vandaan om veganistisch te kunnen eten zoals wij nu doen? Kost dat geen CO2 etc.. Hoeveel denk jij nodig te hebben uit het buitenland wat hier allemaal ingevlogen moet worden misschien wel t.k.v. de bevolking in het buitenland, wat ook de nodige uitstoot zal kosten.

0Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe16 mrt. 2023 - 9:08

Minoes u haalt om te beginnen vegan en vegetarisch door elkaar. Een vleesloos dieet bestaat niet uit aardappelen en plantaardige eiwitbronnen zijn niet extra duur. In de supers ligt vnl importvoedsel dat ook door vleeseters wordt gekocht.

0Rapporteren

Hallahan2

Hallahan214 mrt. 2023 - 21:58

Gelukkig woon ik aan de Duitse grens, Den Haag doet maar ...

2 Reacties

Fromspace

Fromspace15 mrt. 2023 - 8:51

Prima toch om geen btw aan de Nederlandse staat te betalen. U maakt tenslotte geen gebruik van Nederlandse wegen en zorg. Gewoon lekker belasting betalen in een land waar je niet woont. Als u maar niet hoeft te veel hoeft te betalen.

0Rapporteren

Hallahan2

Hallahan215 mrt. 2023 - 13:19

@from space Mijn vrouw en ik zitten beiden in de hoogste belastinggroep, betalen beiden wegenbelasting etc etc. Een dan loop jij te zeuren over die paar euro? Zie het maar als een bijdrage aan de EU...

0Rapporteren

KritischKijken

KritischKijken14 mrt. 2023 - 20:38

Nederland als eiland. En dat heet intelligentia..

Fromspace

Fromspace14 mrt. 2023 - 18:55

Wat een onzin allemaal. Natuurlijk moet vliegen gewoon duurder worden. Dat wil GroenLinks in ieder geval. Vliegen is 0% btw. Belachelijk. Daarnaast hebben mensen altijd een auto nodig. Zat mensen brengen hun kleine kinderen met regen met de auto naar school of sportvereniging. Dat gaat nooit met een bus door de woonwijken. Dieselauto’s zijn er bijna niet meer, want enorm Veel wegenbelasting. Voor benzine auto’s kan dat dan ook heus wel.

5 Reacties

Cruise

Cruise14 mrt. 2023 - 20:01

Op een vliegticket vanuit Nederland naar pak weg Barcelona betaal je sinds 1 januari 2023 toch echt €28,- Vliegtaks ( gaat net als BTW naar de algemene middelen) Dit is bij een kale vliegticket prijsvan €200,- meer dan de 9% btw die in Nederland op een trein of bus kaartje zit.

0Rapporteren

GeenProbleem

Fromspace

Fromspace14 mrt. 2023 - 21:43

Als ik met de trein naar Spanje wil, zit er op het hele kaartje 9% btw. Waarom moet vliegen met 0% btw? Op kerosine zit ook geen accijns.

0Rapporteren

Pater

Pater15 mrt. 2023 - 0:39

@Cruise Je vergeet dat op kerosine ook nog eens geen accijns worden geheven. @GeenProbleem Ik ben ervan overtuigd dat je het antwoord op je vraag zelf kunt verzinnen. Doe je best!

0Rapporteren

Rob12342

Rob1234215 mrt. 2023 - 12:53

Precies Pater, dan vliegt heel Nederland vanaf Brussel,Weeze,Frankfurt, Parijs,Londen en hebben we echt een enorm succes behaald want vanuit Nederland vliegen we niet meer.

0Rapporteren

E w T

E w T14 mrt. 2023 - 18:50

Han. Helemaal met je eens.Wanneer de bevolking dmv belastingen gedwongen moet worden om gedrag te veranderen of gebruik te ontmoedigen zal de overheid het best een systeem invoeren zoals Zwitserland en Finland met snelheids boetes omgaan. Hoe groter je vermogen hoe duurder de boetes die je mag betalen. Vertaald naar belasting wordt het dan €25.- voor een kilo vlees voor een laagbetaalde en wordt dan €25000.- per kilo voor de kapitaalkrachtige , zo ook met vliegtickets . Biefstukkie eten opweg naar Dubai?€500.00.- per ticket,maaltijd apart afrekenen hè . Ik noem maarres wat , wanneer je niet wil dat een zekere groep in onze maatschappij de dans ontspringt is dit de beste oplossing , laat het hun ook maar voelen. Zit je straks wel met dat volk naast je op de camping. Regering /koning & co. Reis plafond opleggen , dan maar meer thuiswerken of met ov op pad. We zullen met z,n allen moeten bloeden voor een beter klimaat en zoals Satya schrijft wij zijn al zwaar bevoorrecht op ons hoekje van de wereldbol.

2 Reacties

KritischKijken

KritischKijken14 mrt. 2023 - 20:33

De deconfiture van de linkse waanzin van beprijzing; als je er achter komt dat belasting op goederen negatief uitpakt voor de lage inkomens, dan ga je t via de inkomstenbelasting regelen. Zie je mij al bij de slager staan met m'n belastingformulier...

1Rapporteren

Ranonkel2

Ranonkel214 mrt. 2023 - 20:57

Dit lijkt me de snelste manier om de rijkere bovenlaag het land uit te jagen. Geeft natuurlijk niet. De middenklasse vult het belasting gat met liefde aan

0Rapporteren

onyxcumulus

onyxcumulus14 mrt. 2023 - 17:42

Om de ontwikkeling van prijzen te zien is dit wel een leuke site: https://www.supermarktscanner.nl/ Kan je leuk vergelijken en de historie zien

Peace ....

Peace ....14 mrt. 2023 - 16:46

In het schap van kaviaar en sigaar. Gelukkig voor mij eet ik geen vliegen.

JasDon

JasDon14 mrt. 2023 - 16:27

Stel je voor dat dat meisje dat zo werd bekritiseerd op haar vlieggedrag tijdens de Schipholactie, nadat deze voorgestelde maatregelen zijn geïmplementeerd weer gaat vliegen... want doel (reductie) is bereikt. Wat moeten we daar van vinden? En met dit voorbeeld doe ik ook nog even de aanname dat ze in redelijke welvaart geboren en gesteund is, anders kan je op zo een jonge leeftijd echt niet zo veel reizen.

Martin van der Linde

Martin van der Linde14 mrt. 2023 - 16:16

Wat is het alternatief, Han?

2 Reacties

DanielleDefoe

DanielleDefoe15 mrt. 2023 - 7:30

Populistisch verhaal. De vleesconsumptie is al decennia veel te hoog ook uit gezondheidsstandpunt. Veel mensen beweren desgevraagd dat ze minder vlees zijn gaan eten maar daar klopt volgens Dagevos van de WUR niks van.

1Rapporteren

Minoes&tuin

Minoes&tuin15 mrt. 2023 - 10:43

DanielleDefoe En zegt het WUR ook wie er meer vlees zijn gaan eten, want ik weet zeker dat dat niet die onderste 1/3e van de bevolking is. Die daarboven, die 2/3e die vlees eten zullen er nl. geen biefstukje minder om eten. Daarover rept de WUR waarschijnlijk niet. En dat is ook niet de bedoeling toch? Je gaat je eigen kiezers toch niet benadelen.

0Rapporteren

Frans Akkermans

Frans Akkermans14 mrt. 2023 - 16:09

Als de voorgestelde aanpak niet internationaal wordt uitgewerkt, overgenomen en ingevoerd heeft het geen enkele kans van slagen. Ze kunnen op die departementen toch ook wel bedenken dat serieuze prijsverschillen tussen landen alleen het smokkelaarsgilde doet groeien. Beluister hier de klassieker 'Hij was een smokkelaar'. (https://www.youtube.com/watch?v=SVIUXZMKVFI).

Mathijsco

Mathijsco14 mrt. 2023 - 15:34

Uitstekend artikel, heer van der Horst. Chapeau! Ik vind het oprecht droevig dat morgen toch nog behoorlijk wat sociaal en klimaatbetrokkenen -via Jesse Klaver- of Adje Kuiken in de handen van Mark Rutte zullen vallen via de eerste kamer. Daarmee worden ze als kiezer veelal zonder dat ze het zelf doorhebben direct (moreel) medeverantwoordelijk gemaakt en gehouden voor het onvermijdelijke nepotisme, de schandalen en de onethische praktijken die gaan volgen: we're talking Rutte hier. En helaas is ook in zulke gevallen het neoliberalisme onverbiddelijk: 'you knew what you chose!'. Dat dit geen sinecure is, bewijzen zo'n beetje alle partijen waarmee Rutte heeft samengewerkt of samenwerkt. Voor deze kiezers zal het (de geschiedenis herhaalt zich weer) persoonlijk niet zelden tot een afscheid leiden van milieu - of sociale beweging (ook daar kan men zeer rechtlijnig zijn als het op verantwoording voor keuzes aankomt) en zal men zich serieus moeten voorbereiden op een verstandshuwelijk met mensen als Ed Nijpels en Ton Elias. U zegt een grap? Nogmaals, volg de gangen van Rutte en kijk wat er nog resteert van zijn bondgenoten of bijvoorbeeld PvdA-jongerenclub 'Rood'. Ik wens eenieder morgen een stem toe die dichtbij zijn hart ligt.

WillemdeGroot

WillemdeGroot14 mrt. 2023 - 15:18

Alle reacties tot nu nog even doornemend, is ook hier, net als elders, een bepaalde negatieve trend te lezen omtrent maatregelen om te proberen nog zolang mogelijk de ondergang der mensheid te voorkomen. Ben altijd benieuwd welk alternatief zij, die voorgestelde maatregelen belachelijk dan wel onnodig vinden, dan hebben. Duidelijk is dat maatregelen nodig zijn, en snel ook. Niet altijd duidelijk is hoe die betaald gaan worden. Ja, natuurlijk, door ons allemaal, via overheidshandelen. Dan komen we bij de kern: hoe komt die overheid aan het noodzakelijke geld om dat beleid te bekostigen? Geld zat daarvoor, in Nederland. Maar waar haal je dat geld vandaan? Dat is een politiek besluit. Bepaalde stromingen, van liberaal en neoliberaal tot en met rechts, conservatief, extreemrechts en nationalistisch rechts, willen liever geen belasting (vloekwoord) heffen, maar het allemaal het liefst aan 'de' markt overlaten: het beginsel van de individuele vrijheid, waarbij de sterksten (inkomen, vermogen) de kloof in de maatschappij nog verder vergroten. En anders maar zo laag mogelijk en voor iedereen. De meer sociaal voelende partijen zijn duidelijk: zij die het kunnen betalen, dragen naar rede meer bij. Belast b.v. het vermogen en de allerhoogste inkomens. Maar morgen zal blijken dat we afglijden naar een liberaal en eng-nationalistisch belastingparadijs. Want teveel kiezers stemmen niet op de inhoud, maar op poppetjes, beeldvorming en kretologie van de volksmenners: zie V.S. G.B., etc.

4 Reacties

JasDon

JasDon14 mrt. 2023 - 16:38

"Ben altijd benieuwd welk alternatief" - Vliegkm quota, niet verhandelaar per jaar per persoon. Geen uitzonderingen om familie mee te te nemen op dienst/zakenreisjes. - Wegennet direct aanpassen voor autonoom vervoer en bijpassende dienstverlening, hogere bezetting, minder wagens en goede fijnmazigheid. Autonoom vervoer is vooral moeilijk als je het wil combineren met mensen achter het stuur. - Subsidie voor isoleren eerste huis. Bij tweede (bv. verhuurde) huis dit juist extra duur maken zodat deze weer eerder op de markt komt. - Langdurige vakanties aantrekkelijk maken voor werknemers en werkgevers i.t.t. korte vakanties, want per verblijfsdag relatief veel minder km afgelegd. - Ook vlees maar op de quota. Is makkelijk in te regelen, betekent wel wat marktwerking inleveren. - Heel erg richten op geboortebeperking, ook immigratiebeperking. Een betere wereld begint bij je zelf en je kan niet geboorteexplosies in andere landen/continenten oplossen. Het gevolg daarvan moet helaas voelbaar zijn, anders verandert er nooit wat. Dat betekent wellicht ook dat als je heel oud bent er geen handjes aan je bed zijn. Deal with it of simpelweg eerder uitstappen.

0Rapporteren

FelixFlex

FelixFlex14 mrt. 2023 - 18:05

"ondergang van de mensheid" - door dit soort flauwekul krijg je nog minder mensen mee. Ook het niveleren heeft geen enkele zin. Ja vermogenden mogen best meer betalen - en dat willen ze ook echt wel. Maar niet ter financiering van stompzinnige plannen die 0,0 effect hebben en alleen een leger aan ambtenaren en subsidieclubs aan het werk houden. Zet in op gedragsverandering, te beginnen op scholen, zodat we met de paplepel ingegeven krijgen dat we kunnen veranderen met effect op het milieu. En dan scholen we al die subsidievretende betweters en ambtenaren om tot gekwalificeerde onderwijzers of onderwijsondersteuners.

0Rapporteren

Willem van der Decken

Willem van der Decken14 mrt. 2023 - 19:14

@jasdon ‘ Bij tweede (bv. verhuurde) huis dit juist extra duur maken zodat deze weer eerder op de markt komt.’ Je weet dat bij verkoop de huidige huurders meestal, desnoods via de ‘verbouwing, sorry!’ smoes, op straat komen te staan? Dat pakt vast heel sympathiek uit in de praktijk. ‘ Ook vlees maar op de quota. Is makkelijk in te regelen, betekent wel wat marktwerking inleveren.’ Ik ga nu al om de zoveel tijd boodschappen doen in Emmerich. Lekker goedkoop, en in jouw wereld, geen quotum op vlees. Meteen de tank weer vol gooien. Moet er misschien een grotere vriezer bij zetten, maar ik kom wel om je maatregelen heen hoor.

1Rapporteren

Rob12342

Rob1234215 mrt. 2023 - 12:56

Maatregelen worden geaccepteerd als ze bijdragen aan een probleem. Als niemand in Nederland meer vliegt, zuivel eet etc scheelt dat 0,0007 % CO2. daar kom ik echt mijn stoel niet voor uit!

0Rapporteren

BasTrom

BasTrom14 mrt. 2023 - 15:09

En daar hadden ze een commissie voor nodig? Dat kan ieder kind bedenken, doe overal een dikke meuk extra belasting op en je hebt een hoop mensen 'gestimuleerd' om minder te gebruiken. Het ziet er allemaal zeer gewichtig uit, maar vergeten dat alle sectoren die ze belasten het uiteindelijk doorbelasten naar de consument oftewel Jan en Mien met de pet, maar zonder auto, warm huis of goede ziekteverzekering...onbetaalbaar.

Jantje Beton2

Jantje Beton214 mrt. 2023 - 15:07

Och, een keertje per week naar België rijden..goed te doen. En na een paar weken hoeft dat zelfs niet meer: op de website vlees en zuivel.be kun je alles bestellen wat je hartje begeert. Wordt keurig thuis bezorgd door een Belgisch (diesel) busje. Prima beleidsvoorstel gemaakt door wereldvreemde en ondeskundige maar o zo beleidsgevoelige ambtenaren.

Jozias2

Jozias214 mrt. 2023 - 15:07

Nu wil aan de ene kant XR een einde aan ‘subsidie op fossiele brandstof en dat Shell moet veranderen’, gevolg is dat oa vliegen duurder wordt. Ook op het gebied van veeteelt willen we naar meer kleinschalige, duurzame en biologische productie. Gevolg een hogere prijs van vlees. . Zie hier de spagaat. Enerzijds allerlei dingen willen veranderen maar niet de consequentie daarvan willen accepteren.

5 Reacties

Adaestuo

Adaestuo14 mrt. 2023 - 17:17

@Jozias2 15mrt. 2023 - 16:07 Is Extinction Rebellion onderdeel van een ministerie van de staat der Nederlanden?🙄 Lekkere argumentatie hoor, zeggen dat de fossiele subsidie niet moet worden afgeschaft omdat daardoor vliegen wel eens veel duurder kan worden, wat overigens ook al een grandioze halve waarheid is. Maar ja, je kan van rechtse mensen niet verwachten dat ze uitzoeken of wat ze beweren wel juist is ofwel klopt. Nee stel je voor zeg, een rechtse narratief mag niet worden gehinderd door feiten. Ik zal het nog een keer herhalen: die fossiele subsidies dienen er niet toe dat jouw benzine kosten laag blijven en je lekker goedkoop kan vliegen!

3Rapporteren

Jozias2

Jozias214 mrt. 2023 - 20:17

@aduesto Je mist de tegenstrijdigheid. Enerzijds staan hier allemaal stukjes waarin staat dat Shell meer moet doen aan klimaatverandering en minder gebruik van fossiele brandstoffen en dat boeren duurzamer moeten boeren. Tegelijkertijd staat het ook vol met stukjes op het moment dat de prijzen aan de pomp stijgen of vlees te duur gaat worden of de prijzen in de supermarkt stijgen. Je doet alsof het ene niets te maken heeft met het ander en dat is niet juist. Ja we moeten duurzamer gaan leven maar dan is een automatisch gevolg daarvan dat de prijzen van fossiele brandstoffen en indirect de producten die daarvan afhankelijk zijn gaan stijgen. En de consequentie van diervriendelijker en kleinschalig boeren is dat de prijs van die producten gaat stijgen. Je kunt niet en het milieu redden en kiloknallers blijven eten of de wereld overvliegen als een gemiddelde XR demonstrant.

0Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers14 mrt. 2023 - 21:30

Zozias. De tegenstrijdigheid komt door het systeem dat de aarde verknalt en bezit and inkomen naar boven zuigt. Dat kan en moet gewoon anders. Dat je dan XR uit een hoed tovert als de schuldige is een abstract idee om je zelf-wens te bevredigen.

0Rapporteren

Jozias2

Jozias215 mrt. 2023 - 10:05

@paul Ik wijs XR helemaal niet aan als ‘schuldige’ maar het is een feit dat als je doet wat XR en bijvoorbeeld pvdd willen het vlees en het vliegen voor de consument veel duurder zal worden. Dat is een gegeven en wat mij betreft prima. Waar ik moeite mee heb is van alles willen maar niet bereid zijn om daar persoonlijk de consequenties van te dragen.

0Rapporteren

Paul Spijkers

Paul Spijkers16 mrt. 2023 - 4:11

Jozias. De konsekwenties worden deels bepaald door de oneerlijke verdeling en een regering die er voor iemand anders is. Het is niet genoeg een naief contract vast te stellen. Eerst moet je die onrechtvaardigeheid oplossen. Dan zijn die konsekwenties zowel veel en veel kleiner, als ethisch aanvaardbaar.

0Rapporteren

Satya

Satya14 mrt. 2023 - 14:57

"willen belastingen op vlees, zuivel en vliegen zodat deze geneugten alleen nog maar betaalbaar blijven voor een rijke elite." Dat is nu ook al zo. Het overgrote deel van de bevolking levert dagelijks een keiharde strijd voor voedsel en drinken. Een heel klein stukje aarde is voor bijna de volledige consumptie op dat gebied verantwoordelijk. Dat gezegd, ik vind dat belasting geen dwangmiddel mag wezen om gedrag te sturen. In Nederland moet geen elite ontstaan zoals Nederland voor de rest van de wereld een elite is.

1 Reactie

Minoes&tuin

Minoes&tuin15 mrt. 2023 - 14:24

Satya "In Nederland moet geen elite ontstaan zoals Nederland voor de rest van de wereld een elite is." Die is er al! Zojuist naar een podcast geluisterd in de NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/10/het-uur-met-politicoloog-tim-s-jongers-a4159126

0Rapporteren

BasTrom

BasTrom14 mrt. 2023 - 14:56

"De belasting op benzine- en dieselauto's wordt zo verhoogd dat kopers wel over moeten gaan op elektriciteit" Het stond in het NOS bericht iets anders, waardoor ik er bijna van moest kotsen... "De aanschafbelasting van zulke personenauto's wordt privé ook een stuk duurder, zodat het kopen van een elektrische auto een stuk aantrekkelijker wordt" In het kader van bezuinigingen gaan we uw operatie zonder verdoving uitvoeren, zodat euthanasie een stuk aantrekkelijker voor U wordt.

JasDon

JasDon14 mrt. 2023 - 14:54

Feitelijk zijn de meest welvarenden er hiermee het beste af: ze hoeven niet per se iets in te leveren, mits ze het maar blijven betalen. Worden beloond voor hun gesubsidieerde Tesla en verduurzaming woning en bijbehorende hypotheekrenteaftrek. Ondertussen mag de huizenbezitter die maar net rondkomt, alleen maar duurder wonen (gas) of moet een extra hypotheek afsluiten voor de verduurzaming van de woning. Daarbij zal deze ook eerder rondrijden in een oudere, niet elektrische auto. Ondertussen blijven (de kinderen van) de beleidsadviseurs die dit rapport samenstelden lekker rondvliegen. Toch genoeg geld en weinig onnodige kosten. Inleveren is namelijk iets voor de onderklasse. Han deed volgens mij ooit het voorstel voor een vliegbudget per persoon per jaar. Goed plan. Ook een goed plan is dit toe te passen om een km budget voor het autovervoer, regioafhankelijk natuurlijk en tot we goed en dekkend autonoom vervoer kunnen aanbieden voor iedere inwoner.

2 Reacties

Jozias2

GeenProbleem

Minoes&tuin

Minoes&tuin14 mrt. 2023 - 14:40

Maakt het wat uit Han? https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/11/hoogopgeleide-maakt-in-nederland-de-dienst-uit-a4159197

korheiden

korheiden14 mrt. 2023 - 14:36

Wel eens met Van der Horst. Het OV zal nooit dermate fijnmazig kunnen zijn om de auto overbodig te maken. Beter : grote P+R parkeerplaatsen en veel goedkoper OV. Niet het bezit van de auto maar het gebruik belasten. De huidige voorstellen gaan voor veel weerstand zorgen, zoveel is wel zeker.

1 Reactie

DanielleDefoe

KritischKijken

KritischKijken14 mrt. 2023 - 14:34

En daar komen we nu pas achter? Kuiken, in een partij ooit voor de gewone werkende man of vrouw, heeft zich overgeleverd aan de nouveau riche van GL.

weereenmening

weereenmening14 mrt. 2023 - 14:29

Iedereen een gelijk CO2 budget. Probleem opgelost.

4 Reacties

itsme3

itsme314 mrt. 2023 - 15:58

Daar gaan GroenLinks en D66 nooit mee instemmen. Het namelijk de bedoeling dat het plebs zich minder kan veroorloven. Niet dat zij zelf iets inleveren.

4Rapporteren

BobDobb

BobDobb14 mrt. 2023 - 16:03

Dat werkt ook vooral alleen maar voor mensen die zomers twee weken naar de camping gaan en niet voor de elite.

1Rapporteren

KritischKijken

weereenmening

weereenmening14 mrt. 2023 - 22:01

@KritischKijken Is niet zo moeilijk. Kilometerstand auto, vliegbewegingen, pinpas registratie kopen vlees en je hebt zo 95% CO2 uitstoot te pakken. En ga je eroverheen dan mag je bijvoorbeeld de komende 5 jaar niet meer vliegen of 50% minder vlees eten.

0Rapporteren

Dieter van der Burgt

Dieter van der Burgt14 mrt. 2023 - 14:25

Goed gezien Han. De leuke dingen in het leven, een leuke reisje of een feestje met lekkere picanha op de BBQ wordt iets exclusief, niet meer voor de gewone arbeiders. Wat ik zo raar vind is dat zoveel mensen stemmen op partijen als GrLinks en D66 die vervolgens dit soort leuke dingen van ze af gaat nemen. Dan doe je het toch jezelf aan...

1 Reactie

BobDobb

BobDobb14 mrt. 2023 - 16:07

Op GrLinks en D66 wordt vooral gestemd door de (jonge) hoogopgeleide, blanke middenklasse. Die geven niet zoveel om een paar euro meer of minder en hechten veel waarde aan virtue signaling.

1Rapporteren

Gio Servas

Gio Servas14 mrt. 2023 - 14:24

Door jezelf uit de markt te prijzen zoeken mensen wel andere wegen. Zo is het voor tabak al interessant voor iedereen uit Nederland om dit uit Duitsland te halen en als je dit met vlees en zuivel ook gaat doen, dan zal iedereen die de mogelijkheid heeft dit uit het buitenland gaan halen. Dit merk je ook wel met luxe artikelen. Ik heb laatst iets uit Maleisie besteld. Kosten voor het verzenden en klaringskosten waren erg hoog, maar ik was toch nog 50 euro goedkoper uit dan wanneer ik het in Nederland zou kopen. Zelf woon ik aan de grens met duitsland en boodschappen doe ik dan ook in Duitsland. Ook meteen voor de zaken die in Duitsland misschien wel net wat duurder zijn, maar ik ga niet en in Duitsland en in Nederland boodschappen doen. Het probleem wat we in Nederland hebben is dat de politici en hun ambtenaren eigenlijk best wel heel erg dom zijn. Ze denken problemen die ze overigens zelf hebben veroorzaakt alleen maar op te kunnen lossen door extra belastingen te heffen. Het enige progressieve wat de politici hier hebben is dat er niet meer een bepaalde groep de melkkoe is geworden (zoals de automobilist) maar iedere inwoner van Nederland.

2 Reacties

onyxcumulus

onyxcumulus14 mrt. 2023 - 17:53

Ja natuurlijk joh, bij de buren is het gras altijd groener. Cigaretten zijn in Duitsland maar een fractie goedkoper. Leuk als je in Duitsland woont of aan de grens. Inclusief de benzinekosten zal je waarschijnlijk duurder uit zijn in Duitsland

0Rapporteren

Hallahan2

Hallahan214 mrt. 2023 - 21:55

@Onyx Sorry, maar je zit er helemaal naast. Als ik naar Duitsland ga om te winkelen kom ik niet alleen mijn rookwaren maar ook benzine (inmiddels weer 6 cent per liter goedkoper dan in Nederland), alcoholische dranken (fors goedkoper), frisdrank, verzorgingsproducten, vlees etc. Alles bijelkaar scheelt mij dit ik denk 100 euro per maand, en dat voor 8 km rijden.

0Rapporteren

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen14 mrt. 2023 - 14:12

"nudging: mensen tot gewenst gedrag dwingen" Het is mijn vakgebied niet, maar ik dacht dat nudging juist niet over dwang ging, maar over subtiele manieren om gedrag te beïnvloeden. Dus bijvoorbeeld, als de burger bij het invullen van een formulier door middel van een vinkje uit opties A, B en C kan kiezen en je wil dat ze B kiezen dan stel je B in als standaard aangevinkt, zodat ze zelf A of C moeten aanvinken als ze dat willen (denk aan de donorwet die het ja-tenzij systeem in Nederland invoerde). Of als je wil dat ze fruit eten het fruit in de supermarkt op een makkelijk bereikbare plek op ooghoogte leggen, dat soort dingen. Er schijnt wel discussie te zijn over de effectiviteit.

5 Reacties

DanielleDefoe

DanielleDefoe14 mrt. 2023 - 15:05

Nudging is een populaire techniek, omdat er zonder veel gedoe met onopvallende manieren geprobeerd wordt gedrag te sturen. Het zet niet aan tot bewust kiezen terwijl juist dat zou moeten worden bevorderd.

0Rapporteren

DanielleDefoe

Kees van Bemmelen

Kees van Bemmelen14 mrt. 2023 - 15:14

DanielleDefoe, De vraag is of je het belangrijk vindt dat mensen bewust kiezen, of dat ze de in jouw ogen juiste keuze maken. Als je bijvoorbeeld wil dat mensen geen vlees meer eten dan zou je dit soort technieken kunnen gebruiken, als ze bewust kiezen dan gaan ze misschien toch voor die karbonade. Maar het is geen dwang, het is juist onopvallend. Het roept wel wat ethische vragen op, maar zoals gezegd ben ik er niet erg in thuis.

0Rapporteren

DanielleDefoe

Paul Spijkers

Paul Spijkers14 mrt. 2023 - 21:41

Als (theoretisch) mijn vrouw iets doet dat de kinderen helpt dan hoef ze me niet steeds te bellen. En ik ben best blij dat bij roken niet alleen de advertenties weg zijn maar ook dat het te duur is voor de kinderen. Het gaat er om dat er legitimiteit is die voldoende op de juiste gronden gestoeld is, zowel keuze als rede als wetenschap als contract een rol spelende, niet dat die helemaal altijd in detail in zelf bezit is, want dat kan niet. Een mens is niet al wetend en om de nodige informatie te werven is nogal gedoe, en gedrag is belangrijker dan voor elk mogenlijk ding een keuze circuit/stuw/muur neer te zetten. Ik ben wel voor betere democratie maar niet een totalitaire, want dat is niet te verschillen van een burgeroorlog.

0Rapporteren

DanielleDefoe

DanielleDefoe14 mrt. 2023 - 14:12

Het fijnmazige OV-net komt er niet. Al helemaal niet zolang er geen rem komt op het bezit/gebruik van auto's voor privégebruik.

2 Reacties

JasDon

JasDon14 mrt. 2023 - 14:55

Klopt, ipv investeren in en prioriteren van bv. autonome vervoerdiensten blijven mensen rondrijden, alleen na invoering van de plannen vooral de vermogenden.

0Rapporteren

onyxcumulus

Wir sind Pabst

Wir sind Pabst14 mrt. 2023 - 13:51

GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 zal het water in de mond lopen bij deze plannen!

Creature from the Black Lagoon

Creature from the Black Lagoon14 mrt. 2023 - 13:45

Oeps, dan maar richting Brussel of Düsseldorf om naar naar de Costa te vliegen. Hier vlak over de grens bij de lokale Aldi/Lidl dan maar Holländischer Käse, melk en vlees inslaan.

1 Reactie

Hann63

Hann6314 mrt. 2023 - 16:33

En zo denk ik er ook over. Woon zo'n 20min. van een duitse super (Lidl - Aldi) . Wordt heel aantrekkelijk zo....

0Rapporteren

EricDonkaew

EricDonkaew14 mrt. 2023 - 13:44

De opstellers – topambtenaren uit verschillende ministeries onder leiding van Laura van Geest, voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten – willen belastingen op vlees, zuivel en vliegen zodat deze geneugten alleen nog maar betaalbaar blijven voor een rijke elite. ---------------------------------- Mooi, dat gaan we dus gewoon niet doen. We gaan niet terug naar de 19e eeuw waar reizen en vlees eten alleen waren voorbestemd aan de rijke bovenlaag. Zuivel (melk met name) is helemaal het toppunt. Wat heeft een baby'tje nodig dat geen moedermelk krijgt? Allereerste levensbehoeften dienen gewoon GOEDKOOP te zijn. Linksom of rechtsom. Sommigen (meestal van D66, GroenLinks en bij voorbeeld kwijlbek Samsom van de PvdA) vinden dat voedsel in Nederland 'schandalig' goedkoop is. Relatief gezien zijn eten en drinken in ons land inderdaad niet duur, maar daar staat tegenover dat wonen alhier 'schandalig' duur is. Ik ken mensen die meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan huur/hypotheek plus energie. Dat zie je bijna nergens in de wereld. Voedsel móet dus goedkoop zijn om de hoge woonkosten nog enigszins te compenseren. Niet doen dus, in ieder geval eerst verkiezingen met dit onderwerp, wat mij betreft, als leidraad.

Noordermeer2

Noordermeer214 mrt. 2023 - 13:32

Weer een knap stuk van Han. Inderdaad, als de ambtenaren hun zin krijgen kunnen alleen Kaag en Jetten (in de private jet van de overheid), Klaver business class (op kosten van de belastingbetaler) en de directie van Shell nog vliegen. De rest mag binnen de eigen provincie op de fiets naar een camping.

Joop  den Uil

Joop den Uil14 mrt. 2023 - 13:32

Jammer dat het rapport en advies niet een week geleden werd gepubliceerd, dan had dit nog mee kunnen spelen in de debatten... vernietigend voor de ''kleine man'' inderdaad, maar daar landt het pas goed in het besef als het rode potlood al gehanteerd is.... dat wordt 1 januari 2024 schrikken ... energie, voedsel, hygiene, zorg, woonlasten ... kunnen we zonder ? ja hoor, we kunnen zonder, maar niet van harte.

Sources


Article information

Author: Tina Ray

Last Updated: 1702878362

Views: 1298

Rating: 3.6 / 5 (101 voted)

Reviews: 92% of readers found this page helpful

Author information

Name: Tina Ray

Birthday: 2004-03-30

Address: 7986 Harper Underpass, East Jaredburgh, NH 39829

Phone: +4150109077910838

Job: Artificial Intelligence Specialist

Hobby: Hiking, Photography, Coin Collecting, Meditation, Calligraphy, Survival Skills, Wine Tasting

Introduction: My name is Tina Ray, I am a enterprising, vibrant, risk-taking, talented, lively, Colorful, daring person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.